torsdag 22 november 2012

Block 2A g ht12: 1800-talets konst - UPPGIFT: Impressionismen - Del 1


Impressionismen
Impressionismen likt engelskans ord "impression" vilket betyder ”intryck” beskriver rätt så väl vad impressionismen till stor del handlade om, att återge intrycket av nuet och fånga det som det såg ut just då i betraktarens ögon.

Fotografins teknik hade under denna tidsepok (sent 1800-tal) fått sitt fäste i samhället och inspirerade likt fotografins ärliga återgivning av nuet konstnärerna. Fotografin fryste händelseförloppet i verkligheten och var fri från censur och återgav verkligen så som den faktiskt upplevdes och såg ut.

Enkelheten hos ett fotografi som inte alltid tar hänsyn till bildkomposition, layout eller är överdrivet genomtänkt var en kontrast till dåtidens perfekt återgivna och genomtänkta konst. Fotografiernas kvalité vid denna tid var heller inte särskilt bra vilket jag tycker liknar rätt väl vad många impressionistiska målningar framhävde, alltså helheten snarare än perfekta detaljer.


(Renoir- The Seine at Asnières)

Man var inte längre lika besatt vilket motiv man målade, däremot av de olika kontrasterna i motivet, färgskiftningarna och dess karaktär i olika ljusförhållanden etc. Motiven varierande, men mycket fokus låg på naturen och motiv utomhus, eftersom det lämpade sig perfekt då man arbetar med ljus, mörker och kontraster. Man använde grova drag för att ta fram dessa kontraster och gärna starka toner i färgerna. Man fokuserade på kontrasternas betydelse i helheten, helheten vilket också kan liknas vid själva ordet ”intryck” (impression) eftersom det är helheten som ger det faktiska intrycket.

Därmed betraktar man helst impressionistiska verk från visst avstånd eftersom det handlar mycket om betraktarens öga och dess förmåga att bygga en helhet av dessa grova drag och starka färger.

Impressionismen omgavs av teorier och experiment kring olika färgers egenskaper och varierande kontrastomfång. man ¨vågade blanda färger slarvigt oh experimenterade med färgers effekt i betraktarens öga från olika avstånd, samt hur färger påverkar varandra. Man blandade ofta direkt på duken om man ens blandade alls, man använde hellre primärfärger så mycket som mycket och lät dem istället bygga upp färgtoner med hjälp av betraktarens ögon.

Där man tidigare ordnade färgskiftningar mellan ljust och mörkt med vit och svart färg, vågade man nu istället fritt pröva sig fram med färger, man insåg snart att olika färger hade olika karaktärsdrag, t.ex. Blå som är en mörk och kall färg, väl lämpat för skuggningar. Ljusa färger användes gärna vilket var lätt tack vare att man inte alls använde sig av mycket svart.

Man kan säga att impressionisterna använde sig till viss del mycket av det som låg grunden till bildskärmens teknologi, nämligen att genom att lura ögat att uppfatta former och linjer som egentligen inte var där med hjälp av små prickar precis som ”pixlar” gör i dagens datorer.

Där dåtidens konst var hård i det avseende att man var tvungen att måla av verklighetstroget och exakt, kom Impressionismen som en slags frigörelse för många konstnärer. Där man tidigare var fast vid att måla väldigt exakt med linjer och mikroskopiska detaljer kom nu Impressionismen med i princip motsatsen, revolutionerande minst sagt och man kan ju ana uppståndelsen. Men det var också tack vare denna uppståndelse som denna stil fick sig ett väl passande namn, nämligen impressionismen. Detta då en fransk journalist kritiserade Claude Monets första målning ”Soluppgången” och nämnde ordet ”impressionism”, vilket konstnärerna sedan valde att ta till sig som titel på stilen.


(Claude Monet – Impression: Soluppgång)


Bland Monets andra framstående kollegor och impressionistiska konstnärer fanns T.ex. Renoir, Degas, Monet, Morisot, Pissarro och Sisley.

Min åsikt är att impressionismen är mer konstnärligt än att tvinga konstnärer till att måla på ett visst sätt, med Impressionismen försvann en stor sten ifrån många konstnärers axlar, man var inte längre tvungen till att måla ”perfekta avbildningar” utan kunde snarare lita på sin instinkt och känsla och faktiskt avbilda det dem såg, deras personliga intryck. Man behövde inte längre vara överdrivet duktig tekniskt med penseln då fokus låg på andra saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

eXTReMe Tracker